کاهش سن سکته مغزی در کشور

کد مطلب: 1279
  • 08 آبان 1398
  • 17:01
  • 0 دیدگاه
  • 490 بازدید
  • Article Rating

 

سکته مغزی یکی از شایع‌ترین علت‌های مرگ‌ومیر و دومین دلیل ابتلا به ناتوانی‌های مغزی در ایران محسوب می‌شود. براساس بررسی‌های انجام شده روزانه 400 نفر در کشورمان دچار سکته مغزی می‌شوند طبق آخرین آمار سالیانه 150 تا 160 هزار نفر در ایران دچار سکته مغزی می‌شوند که 15 درصد آن منجر به مرگ شده و حدود 30 درصد از این افراد زیر 50 سال سن دارند.

به گزارش سلامت نیوز میانگین سن ابتلا به سکته مغزی در ایران 50 سال است و این رقم 10 سال کمتر از میانگین جهانی است و کاهش چشمگیر سن شروع سکته مغزی در کشور هشدار دهنده است.

زمان طلایی درمان

اگر درمان سکته حاد مغزی در ۴ ساعت اولیه صورت گیرد، ۳۰ درصد بیماران بدون ایجاد عوارض و ناتوانی، بهبودی کامل خواهند یافت و ازاین‌رو راه‌اندازی مراکز جامع ویژه درمان سکته‌های مغزی، اهمیت زیادی دارد. در ۸۰ درصد موارد علت سکته مغزی نرسیدن خون به مغز است و یکی از دلایل شایع نرسیدن خون به مغز نیز بیماری‌های قلبی-عروقی است. به‌همین‌دلیل بررسی‌های قلبی و عروقی بر روی بیمارانی که دچار سکته مغزی می‌شوند، انجام می‌شود. شایع‌ترین نوع بیماری‌های قلبی-عروقی - آریتمی قلبی (نامنظم بودن ضربان قلب است) که باعث ایجاد لخته خون در قلب می‌شود و لخته هم ممکن است از طریق عروق گردن به مغز برسد و باعث آمبولی و در نهایت سکته مغزی شود.

راه‌های کنترل و پیشگیری از سکته مغزی

یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌توانیم با کنترل آنها از سکته‌های مغزی پیشگیری کنیم فشارخون بالا است. بیش از ۶۰ درصد مردم ایران از بیماری خود بی‌اطلاع هستند و ممکن است فرد بعد از سکته مغزی متوجه فشارخون شود، درصورتی‌که اگر مردم به‌طور سالانه وضعیت سلامت خود را کنترل کنند، به‌موقع متوجه این بیماری می‌شوند و تحت درمان قرار می‌گیرند و جلوی عوارض آن نیز گرفته می‌شود. عامل بعدی پیشگیری از سکته مغزی، ورزش و فعالیت‌های بدنی است. این فعالیت‌ها به کمک فرد می‌شتابد تا وزن متناسب خود را حفظ کند و سطح کلسترول و فشارخون خود را پایین بیاورد. پرهیزکردن از مصرف الکل و نمک و همچنین رویکرد به خوردن مواد غذایی سالم مانند ماهی، سبزیجات و غلات هم از بروز سکته‌های مغزی پیشگیری می‌کند.

کنترل دقیق بیماری‌هایی نظیر فشارخون بالا یا دیابت، چربی خون بالا نیز از اهمیت بسزایی برخوردار و در پیشگیری از سکته‌های مغزی بسیار موثر است. کم آبی یکی از دلایل بروز سکته مغزی است و لازم است افراد در طول روز 6 تا 7 لیوان آب مصرف کنند.

 

 

بیشتر بخوانید:  کاهش چشمگیر سن شروع سکته مغزی در کشور هشدار دهنده است

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.