مجموعه قوانین موجود در زمینه محیط زیست-2

قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست

کد مطلب: 89
  • کارگروه حقوق- اندیشکده ارزش در راستای بخشی از اهداف خود که آگاهی‌رسانی و فرهنگ‌سازی در ضرورت توجه به مباحث زیست‌محیطی است، اقدام به استخراج مواد قانونی درخصوص مباحث محیط‌زیستی در قالب «مجموعه قوانین موجود در زمینه محیط‌زیست» کرده است. در ادامه مواد موجود در «قانون حفاظت و بهسازی‌ محیط زیست» ارائه می‌شود.

قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست

(مصوب 28 خرداد 1353 و اصلاحیه 24 آبان 1371)

ماده 1- حفاظت‌ و بهبود و بهسازی‌ محیط ‌زیست‌ و پیشگیری‌ و ممانعت‌ از هر نوع‌آلودگی‌ و هر اقدام‌ مخربی‌ که‌ موجب‌ برهم‌ خوردن‌ تعادل‌ و تناسب‌ محیط ‌زیست‌ می‌شود، همچنین‌ کلیه‌ امور مربوط‌ به‌ جانوران‌ وحشی‌ و آبزیان‌ آب‌های‌ داخلی‌ از وظائف‌ سازمان‌ حفاظت‌ محیط‌زیست‌ است‌.

 سازمان‌ حفاظت‌ محیط ‌زیست‌ که‌ در این‌ قانون‌ سازمان‌ نامیده‌ می‌شود وابسته‌ به‌ ریاست‌ جمهوری‌ و دارای‌ شخصیت‌ حقوقی‌ و استقلال‌ مالی‌ است‌ و زیرنظر شورایعالی‌ حفاظت‌ محیط‌زیست‌ انجام‌ وظیفه‌ می‌کند.

 تبصره- شرکت‌ سهامی‌ شیلات‌ ایران‌ و شرکت‌ سهامی‌ شیلات‌ جنوب‌ به‌ موجب‌ قوانین‌ و مقررات‌ مربوط‌ به‌ خود عمل‌ خواهند کرد

ماده‌ 2- ریاست‌ شورایعالی‌ حفاظت‌ محیط ‌زیست‌ با رئیس‌ جمهور است‌ و اعضای‌ آن‌ عبارتند از: وزرای‌ کشاورزی‌، کشور، صنایع‌، مسکن‌ و شهرسازی‌، جهاد سازندگی‌، بهداشت‌، درمان‌ و آموزش‌ پزشکی‌، رئیس‌ سازمان‌ برنامه‌ و بودجه‌، رئیس‌ سازمان‌ حفاظت‌ محیط زیست‌ و چهار نفر از اشخاص‌ یا مقامات‌ ذی‌صلاح‌ که‌ بنا به‌ پیشنهاد رئیس‌ سازمان‌ حفاظت‌ محیط ‌زیست‌ و تصویب‌ رئیس‌ جمهور برای‌ مدت‌ 3 سال‌ منصوب‌ می‌شوند.

تبصره‌- در موارد لزوم‌ برحسب‌ مورد به‌ پیشنهاد رئیس‌ سازمان‌ حفاظت‌ محیط‌زیست‌ و تصویب‌ رئیس‌ جمهور از سایر وزرا برای‌ حضور در جلسات‌ شورایعالی‌ دعوت‌ بعمل‌ می‌آید. وزرائی‌ که‌ بدین‌ نحو به‌ جلسات‌ دعوت‌ می‌شوند در تصمیم‌گیری‌ شورا حق‌ رأی‌ دارند.

ماده‌ 3- شورایعالی‌ حفاظت‌ محیط‌زیست‌ علاوه‌ بر وظایف‌ و اختیاراتی‌ که‌ در قانون‌ شکار و صید برای‌ شورایعالی‌ شکاربانی‌ و نظارت‌ بر صید مقرر بوده‌ دارای‌ وظائف‌ و اختیارات‌ زیر است:

الف‌- تعیین‌ مناطقی‌ تحت‌ عنوان‌ پارک‌ ملی‌-آثار طبیعی‌ ملی‌- پناهگاه‌ حیات‌ وحش‌- منطقه‌ حفاظت‌ شده‌ و تصویب‌ حدود دقیق این‌ مناطق‌ با رعایت‌ نکات‌ زیر:

1- مفاد ماده‌ 27 قانون‌ شکار و صید مصوب‌ خرداد ماه‌ 1346 همچنین‌ قوانین‌ و مقررات‌ مربوط‌ به‌ سازمان‌ جنگلها و مراتع‌

2- کسب‌ موافقت‌ وزیر جهاد کشاورزی و منابع طبیعی در مورد مناطقی‌ که‌ با اجازه‌ یا توسط‌ سازمان‌ جنگلها و مراتع‌ کشور در آنها طرح‌ جنگلداری‌ یا مرتع‌داری‌ به‌ موقع‌ عمل‌ گذارده‌ شده‌ یا می‌شود.

3- کسب‌ موافقت‌ وزیر معادن‌ و فلزات در مورد مناطقی‌ که‌ طرحهای‌ اکتشاف‌ و بهره‌برداری‌ از مواد معدنی‌ طبق‌ قانون‌ مربوط‌ اجرا می‌گردد.

صدور هرگونه‌ پروانه‌ اکتشاف‌ و بهره‌برداری‌ از مواد معدنی‌ برای‌ مناطقی‌ که‌ تحت‌ عنوان‌ پارک‌ ملی‌ -آثارطبیعی‌ملی‌ -پناهگاه‌ حیات‌ وحش‌ و منطقه‌ حفاظت‌ شده‌ تعیین‌ گردیده‌اند، موکول‌ به‌ موافقت‌ شورایعالی‌ حفاظت‌ محیط‌زیست‌ می‌باشد.

تبصره‌- تعریف‌ مناطق‌ و تعیین‌ ضوابط‌ و مقررات‌ مربوط‌ به‌ مناطق‌ مذکور در این‌ بند به‌ موجب‌ آیین‌نامه‌ اجرائی‌ این‌ قانون‌ خواهد بود.

ب- تعیین‌ انواع‌ و مدت‌ اعتبار و بهای‌ پروانه‌های‌ موضوع‌ ماده‌ 8 این‌ قانون‌

ج- موافقت‌ با اعطاء جایزه‌ به‌ اشخاص‌ طبق‌ آیین‌نامه‌ اجرائی‌ این‌ قانون‌.

ماده‌ 4- هر نوع‌ ممنوعیت‌ و محدودیت‌ و مقرراتی‌ که‌ برای‌ مناطق‌ مذکور در بند (الف‌) ماده‌ 3 این‌ قانون‌ برقرار می‌گردد نباید با حق‌ مالکیت‌ یا حق‌ انتفاع‌ اشخاصی‌ که‌ در داخل‌ این‌ مناطق‌ قانوناً دارا هستند، مغایر باشد.

ماده‌ 5- رئیس‌ سازمان‌ حفاظت‌ محیط‌زیست‌ توسط‌ رئیس‌ جمهور انتخاب‌ و سمت‌ دبیر شورایعالی‌ حفاظت‌ محیط‌زیست‌ را نیز بر عهده‌ دارد.

ماده‌ 6- سازمان‌ علاوه‌ بر وظائف‌ و اختیاراتی‌ که‌ در قانون‌ شکار و صید برای‌ سازمان‌ شکاربانی‌ و نظارت‌ بر صید مقرر بوده‌ دارای‌ وظائف‌ و اختیارات‌ زیر است:

الف‌- انجام‌ دادن‌ تحقیقات‌ و بررسیهای‌ علمی‌ و اقتصادی‌ در زمینه‌ حفاظت‌ و بهبود و بهسازی‌ محیط‌زیست‌ و جلوگیری‌ از آلودگی‌ و برهم‌ خوردن‌ تعادل‌ محیط‌زیست‌ از جمله‌ موارد ذیل:

1- طرق‌ حفظ‌ تعادل‌ اکولوژیک‌ طبیعت‌ (حفظ‌ مناسبات‌ محیط‌زیست‌)

2- تغییراتی‌ که‌ تأسیسات‌ و مستحدثات‌ مختلف‌ در وضع‌ فیزیکی‌ و شیمیایی‌ و بیولوژیک‌ خاک‌، آب‌ و هوا ایجاد می‌نمایند و این‌ تغییرات‌ سبب‌ دگرگونی‌ وضع‌ طبیعی‌ می‌گردند. مانند تغییر و تخریب‌ مسیر رودخانه ها‌، تخریب‌ جنگلها و مراتع‌ دگرگونی‌ اکولوژی‌ دریاها، بهم‌ خوردن‌ زهکشی‌ طبیعی‌ آبها و دگرگونی‌ و انهدام‌ تالابها.

3- استفاده‌ از سموم‌ کشاورزی‌ یا مواد مصرفی‌ زیان‌ آور به‌ محیط‌زیست‌.

4- طرز جلوگیری‌ از پخش‌ و ایجاد صداهای‌ زیان‌ آور به‌ محیط‌زیست‌.

5- حفظ‌ محیط‌زیست‌ از نظر ظواهر طبیعت‌ و طرق‌ زیباسازی‌ آن‌.

ب‌- پیشنهاد ضوابط‌ به‌ منظور مراقبت‌ و جلوگیری‌ از آلودگی‌ آب‌ و هوا، خاک‌ و پخش‌ فضولات‌ اعم‌ از زباله‌ها و مواد زائد کارخانجات‌ و بطور کلی‌ عواملی‌ که‌ موثر بر روی‌ محیط‌ می‌باشند.

 ج‌- هر گونه‌ اقدام‌ مقتضی‌ به‌ منظور بهبود و بهسازی‌ محیط‌زیست‌ در حدود قوانین‌ مملکتی‌ با حفظ‌ حقوق‌ اشخاص‌.

د- تنظیم‌ و اجرای‌ برنامه‌های‌ آموزشی‌ به‌ منظور تنویر و هدایت‌ افکار عمومی‌ در زمینه‌ حفظ‌ و بهسازی‌ محیط‌زیست‌.

ه- ایجاد باغهای‌ وحش‌ و موزه‌ تاریخ‌ طبیعی‌.

و- برقراری هرگونه‌ محدودیت‌ و ممنوعیت‌ موقتی‌ زمانی‌ - مکانی‌ - نوعی‌  - طریقی‌ و کمی‌ شکار و صید و اعلام‌ آن‌ طبق‌ مقررات‌ ماده‌ 4 قانون‌ شکار و صید.

ز- همکاری‌ با سازمانهای‌ مشابه‌ خارجی‌ و بین‌المللی‌ به‌ منظور حفظ‌ محیط‌زیست‌ در حدود تعهدات‌ متقابل‌.

ماده‌ 7- هر گاه‌ اجرای‌ هر یک‌ از طرحهای‌ عمرانی‌ و یا بهره‌برداری‌ از آنها به‌ تشخیص‌ سازمان‌ با قانون‌ و مقررات‌ مربوط‌ به‌ حفاظت‌ محیط‌زیست‌ مغایرت‌ داشته‌ باشد سازمان‌، مورد را به‌ وزارتخانه‌ یا مؤسسه‌ مربوط‌ اعلام‌ خواهد نمود تا با همکاری‌ سازمانهای‌ ذیربط‌ به‌ منظور رفع‌ مشکل‌ در طرح‌ مزبور تجدید نظر بعمل‌ آید.

در صورت‌ وجود اختلاف‌ نظر طبق‌ تصمیم‌ رئیس‌ جمهور عمل‌ خواهد شد.

ماده‌ 8- مبادرت‌ به‌ هر گونه‌ شکار و صید و پرورش‌ و تکثیر و نگهداری‌ و خرید و فروش‌ جانوران‌ وحشی‌ و اجزاء آن‌ و استفاده‌ و سیاحت‌ از مناطق‌ مذکور در بند (الف‌) ماده‌ 3 این‌ قانون‌ مستلزم‌ تحصیل‌ پروانه‌ یا اجازه‌ از سازمان‌ می‌باشد و در هر یک‌ از موارد فوق‌ که‌ ضرورت‌ ایجاب‌ نماید سازمان‌ می‌تواند با تصویب‌ شورایعالی‌ حفاظت‌ محیط‌زیست‌ اجازه‌ یا پروانه‌ رایگان‌ صادر نماید.

تبصره‌- در مواردی‌ که‌ صدور پروانه‌های‌ موضوع‌ این‌ ماده‌ همچنین‌ صدور پروانه‌ صادرات‌ و واردات‌ جانوران‌ وحشی‌ و اجزاء آنها به‌ موجب‌ قوانین‌ مربوط‌ به‌ وزارتخانه‌ها یا سازمانهای‌ دیگری‌ محول‌ گردیده‌، مرجع‌ صادرکننده‌ پروانه‌ با جلب‌ موافقت‌ سازمان‌ اقدام‌ خواهد کرد

ماده‌ 9- اقدام‌ به‌ هر عملی‌ که‌ موجبات‌ آلودگی‌ محیط‌زیست‌ را فراهم‌ نماید ممنوع‌ است‌.

منظور از آلوده‌ ساختن‌ محیط‌زیست‌ عبارتست‌ از پخش‌ یا آمیختن‌ مواد خارجی‌ به‌ آب‌ یا هوا یا خاک یا زمین‌ به‌ میزانی‌ که‌ کیفیت‌ فیزیکی‌ یا شیمیایی‌ یا بیولوژیک‌ آن‌ را به‌ طوریکه‌ زیان‌ آور به‌ حال‌ انسان‌ یا سایر موجودات‌ زنده‌ و یا گیاهان‌ و یا آثار و ابنیه‌ باشد تغییر دهد.

تبصره- استعمال‌ سموم‌ به‌ منظور مبارزه‌ با آفات‌ نباتی‌ و جانوران‌ و حشرات‌ موذی‌ با رعایت‌ قوانین‌ و مقررات‌ وزارت‌ کشاورزی‌ و منابع طبیعی مشمول‌ این‌ ماده‌ نخواهد بود ولی‌ در صورتیکه‌ استفاده‌ از سموم‌ برای‌ مقاصد بالا مغایر با بهسازی‌ محیط‌زیست‌ باشد سازمان‌ ضرورت‌ تجدید نظر در مقررات‌ مربوط‌ و جایگزینی‌ مواد و طرق‌ دیگری‌ را برای‌ دفع‌ آفات‌ توصیه‌ خواهد نمود.

ماده‌ 10- مقررات‌ جلوگیری‌ از آلودگی‌ یا تخریب‌ محیط‌زیست‌ و جلوگیری‌ از پخش‌ و ایجاد صداهای‌ زیان‌ آور به‌ محیط‌زیست‌ و همچنین‌ ضوابط‌ تعیین‌ معیار و میزان‌ آلودگی‌ موضوع‌ ماده‌ 9 این‌ قانون‌ و محدودیت‌ و ممنوعیت‌های‌ مربوط‌ به‌ حفظ‌ و بهبود و بهسازی‌ محیط‌زیست‌ به‌ موجب‌ آیین‌نامه‌هائی‌ خواهد بود که‌ به‌ تصویب‌ کمیسیونهای‌ کشاورزی‌ ومنابع طبیعی و عمران‌ روستائی‌ و بهداری‌ و دادگستری‌ مجلسین‌ برسد.

ماده‌ 11- سازمان‌ با توجه‌ به‌ مقررات‌ و ضوابط‌ مندرج‌ در آیین‌نامه‌های‌ مذکور در ماده‌ 10 کارخانجات‌ و کارگاههائی‌ که‌ موجبات‌ آلودگی‌ محیط‌ زیست‌ را فراهم‌ می‌نمایند مشخص‌ و مراتب‌ را کتباً با ذکر دلایل‌ بر حسب‌ مورد به‌ صاحبان‌ یا مسئولان‌ آنها اخطار می‌نماید که‌ ظرف‌ مدت‌ معینی‌ نسبت‌ به‌ رفع‌ موجبات‌ آلودگی‌ مبادرت‌ یا از کار و فعالیت‌ خوداری‌ کنند. در صورتیکه‌ در مهلت‌ مقرر اقدام‌ ننماید به‌ دستور سازمان‌ از کار و فعالیت‌آنها ممانعت‌ به‌ عمل‌ خواهد آمد.

در صورتی که‌ اشخاص‌ ذینفع‌ نسبت‌ به‌ اخطار یا دستور سازمان‌ معترض‌ باشند می‌توانند به‌ دادگاه‌ عمومی‌ محل‌ شکایت‌ نمایند دادگاه‌ فوراً و خارج‌ از نوبت‌ به‌ موضوع‌ رسیدگی‌ می‌کند و در صورتیکه‌ اعتراض‌ را وارد تشخیص‌ دهد رأی‌ به‌ ابطال‌ اخطار یا رفع‌ ممانعت‌ خواهد داد. رأی‌ دادگاه‌ قطعی‌ است‌.
 تبصره‌ - رئیس‌ سازمان‌ می‌تواند در مورد منابع‌ و عواملی‌ که‌ خطرات‌ فوری‌ در برداشته‌ بانشد بدون‌ اخطار قبلی‌ دستور ممانعت‌ از ادامه‌ کار و فعالیت‌ آنها را بدهد.

ماده‌ 12- صاحبان‌ یا مسئولان‌ کارخانجات‌ و کارگاههای‌ موضوع‌ ماده‌ 11 مکلفند به‌ محض‌ ابلاغ‌ دستور سازمان، کار یا فعالیت‌ ممنوع‌ شده‌ را متوقف‌ و تعطیل‌ نمایند. ادامه‌ کار یا فعالیت‌ مزبور منوط‌ به‌ اجازه‌ سازمان‌ یا رأی‌ دادگاه‌ صلاحیتدار خواهد بود. در صورت‌ تخلف‌ به‌ حبس‌ از شصت‌ و یک‌ روز تا یک‌ سال‌ و یا پرداخت‌ جزای‌ نقدی‌ از پنج‌ هزارویک ریال‌ تا پنجاه‌هزار ریال‌ یا به‌ هر دو مجازات‌ محکوم‌ خواهند شد

ماده‌ 13- کسانیکه‌ از مقررات‌ و ضوابط‌ مذکور در آیین‌نامه‌های‌ موضوع‌ ماده‌ 10 تخلف‌ نمایند بر حسب‌ مورد که‌ در آیین‌نامه‌های‌ مزبور تعیین‌ خواهد شد به‌ جزای‌ نقدی‌ از پانصدریال‌ تا پنجاه‌هزار ریال‌ محکوم‌ خواهند شد.

ماده‌ 14- در مورد جرائم‌ مذکور در این‌ قانون‌ سازمان‌ حسب‌ مورد شاکی‌ و یا مدعی‌ خصوصی‌ شناخته‌ می‌شود.
ماده‌ 15- مأمورین‌ سازمان‌ که‌ از طرف‌ سازمان‌ مأمور کشف‌ و تعقیب‌ جرائم‌ فوق‌الذکر می‌شوند در صورتیکه‌ وظائف‌ ضابطین‌ دادگستری‌ را در کلاس‌ مخصوص‌ زیرنظر دادستان‌ عمومی‌ تعلیم‌ گرفته‌ باشند از لحاظ‌ اجرای‌ این‌ قانون‌ و قانون‌ شکار و صید در ردیف‌ ضابطین‌ دادگستری‌ محسوب‌ می‌شوند.

تبصره‌- در مواردی‌ که‌ سازمانهای‌ دیگر بموجب‌ قوانین‌ مربوط‌ ‌ مأمور تعقیب‌ جرائم‌ مذکور در این‌ قانون‌ باشند سازمان‌ نظر خود را به‌ آن‌ سازمانها اعلام‌ خواهد کرد.

ماده‌ 16- کلیه‌ عرصه‌ و اعیان‌ املاک‌ متعلق‌ به‌ دولت‌ واقع‌ در محدوده‌ مناطق‌ مذکور در بند (الف‌) ماده‌ 3 همچنین‌ کلیه‌ تالابهای‌ متعلق‌ به‌ دولت‌ در اختیار سازمان‌ قرار خواهد داشت‌ و سازمان‌ در بهره‌برداری‌ از تالابها (باستثنای‌ مرداب‌ انزلی‌) و املاک‌ مذکور قائم‌ مقام‌ قانونی‌ مؤسسات‌ یا سازمانهای‌ مربوط‌ می‌باشد ولی‌ حق‌ واگذاری‌ عین‌ آنها را ندارد.

تبصره‌ 1- در صورتیکه‌ استفاده‌ از منابع‌ مذکور مستلزم‌ قطع‌ درخت‌ باشد سازمان‌ جنگلها و مراتع‌ کشور طبق‌ طرح‌ سازمان‌ رأسا عمل‌ خواهد نمود.

تبصره‌ 2- نحوه‌ واگذاری‌ منافع‌ املاک‌ مذکور در این‌ ماده‌ در آیین‌نامه‌ اجرائی‌ این‌ قانون‌ تعیین‌ خواهد شد.

ماده‌ 17- در صورتیکه‌ عرصه‌ و اعیان‌ املاک‌ واقع‌ در محدوده‌ مناطق‌ مذکور در بند (الف‌) ماده‌ 3 این‌ قانون‌ مورد نیاز باشد سازمان‌ می‌تواند طبق‌ مقررات‌ قانون‌ خرید اراضی‌ و ابنیه‌ و تأسیسات‌ برای‌ حفظ‌ آثار تاریخی‌ و باستانی‌ مصوب‌ آذرماه‌ 1347 خریداری‌ و تصرف‌ نماید.

ماده‌ 18- سازمان‌ دارای‌ گارد خواهد بود با لباس‌ متحدالشکل‌ و تجهیزات‌ لازم‌.

ماده‌ 19- مناطقی‌ از کشور که‌ مقررات‌ مواد 11،12،13 این‌ قانون‌ در آنها اجراء خواهد شد از طرف‌ سازمان‌ با رعایت‌ شرایط‌ و ضوابطی‌ که‌ در آیین‌نامه‌ اجرائی‌ این‌ قانون‌ مقرر می‌گردد تعیین‌ و پس‌ از تصویب‌ شورایعالی‌ اعلام‌ می‌شود.

ماده‌ 20- سازمان‌ می‌تواند با تصویب‌ شورایعالی‌ حفاظت‌ محیط ‌زیست‌ قسمتی‌ از وظائف‌ و اختیارات‌ خود را نسبت‌ به‌ اجرای‌ مواد 11،12،13 این‌ قانون‌ در محدوده‌ شهرها و هر یک‌ از مناطق‌ کشور ضمن‌ تعیین‌ حدود بر حسب‌ مورد به‌ شهرداریهای‌ مربوط‌ یا هر سازمان‌ دولتی‌ ذیربط‌ محول‌ نماید، در این‌ صورت‌ شهرداریها و سازمانهای‌ مذکور مسوول‌ اجرای‌ آن‌ خواهند بود.

ماده‌ 21- آیین‌نامه‌ اجرائی‌ این‌ قانون‌ باستثنای‌ آیین‌نامه‌های‌ مذکور در ماده‌ 10 پس‌ از تأیید شورایعالی‌ حفاظت‌ محیط‌زیست‌ به‌ تصویب‌ هیئت‌ وزیران‌ می رسد.

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.