قاچاق کاه و کلش در غرب ایران

کد مطلب: 2955
  • 29 خرداد 1400
  • 11:35
  • 0 دیدگاه
  • 480 بازدید
  • Article Rating

در سال جاری خشکسالی و کمبود بارش‌ها موجب عدم سرسبزی رویشگاه‌های طبیعی در اکثر نقاط ایران شده و خسارت چشمگیری به بخش کشاورزی وارد کرده است، تا آنجا که کار دامداران و عشایر برای تامین خوارک مورد نیاز احشام سخت و سخت تر شده است

 

 

از لحاظ اقتصادی، کمبود یک کالا یا محصول همیشه دو نتیجه را به همراه دارد، یکی افزایش قیمت آن و دیگری انحصار و پیدایش سود جویان و دلالانی است که سعی در جمع آوری حداکثری و فروش حداقلی آن محصول دارند. در چنین شرایطی کاه و کلش نیز از این قاعده مستسثنی نیستند. وجود دلالان در بازار خرید نهاده‌های دامی باعث شده‌ است دامداران و عشایر با مشکل کمبود و یا افزایش قیمت مواجه شوند. . از طرفی پایین بودن ارزش پول ملی قاچاقچیان و دلالان را به قاچاق کاه و علوفه به عراق وسوسه می‌کند و هم‌اکنون که زمان برداشت محصولات جو و گندم و علوفه خشبی در غرب ایران است این قاچاق در استان‌های غربی صورت می‌گیرد. اگر اقدام جدی در مبارزه با این قاچاق انجام نشود در چند ماه آینده کشور با کمبود نهاده دامی مواجه شده و قیمت گوشت قرمز افزایش خواهد یافت.

 از طرفی برخی دلالان کاه و کلش‌ها را در انبارها دپو می‌کنند که در نیمه دوم سال با قیمت بیشتری در اختیار دامداران قرار دهند. این در شرایطی است که قیمت کاه نسبت به سال گذشته که 700 تومان بود در سال جاری با افزایش سه برابری به مبلغ 2500 تومان هر کیلو رسیده و قیمت یونجه 3500 تومان است. این مسائل  علاوه برافزایش قیمت داروهای دامپزشکی هستند که صنعت دامپروری را تحت تاثیر قرار داده اند، صنعتی که حالا در کلاف سردرگمی همچون کمبود نهاده‌های دامی، خشکسالی و افزایش  فروش دام مولد افتاده است. این موضوع هشداری جدی برای متولیان امر و آینده دامداری است.

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.