باید‌ها و نباید‌های پاییزی

کد مطلب: 2949
  • 16 مهر 1399
  • 12:14
  • 0 دیدگاه
  • 1304 بازدید
  • Article Rating

متخصص آموزش بهداشت دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: سرما و خشکی پاییز باعث افزایش ابتلا به بیماری‌هایی می‌شود که تشخیص آن از کرونا مشکل است.

باید‌ها و نباید‌هایی پاییزی/ چگونه حریم‌تان را با کرونا در پاییز حفظ کنید؟ افسون تیزویر، متخصص آموزش بهداشت دانشگاه علوم پزشکی البرز، با بیان اینکه کاهش تدریجی دما و خشکی هوا در پاییز باعث افزایش ابتلا به بیماری‌های تنفسی می‌شود که تشخیص آن‌ها نیز از بیماری کووید-۱۹ تاحدودی مشکل است، گفت: از جمله بیماری‌هایی که در این فصل بیشتر می‌شوند سرماخوردگی، آنفلوانزای فصلی، آلرژی‌ها و البته بیماری‌های ویروسی است.

متخصص آموزش بهداشت دانشگاه علوم پزشکی البرز با اشاره به اینکه بدن انسان به‌دلیل تغییرات درجه هوا در یک روز پاییزی گاهی با گرمای زیاد و گاهی هم با سرمای خزان روبه‌رو می‌شود، افزود: این مسئله می‌تواند منجر به کاهش ایمنی بدن از یک سو و فعال‌شدن ویروس‌ها از سوی دیگر شود.

تیزویر گفت: خواب کافی یکی از بهترین عوامل افزایش ایمنی بدن است به‌همین‌دلیل شهروندان باید خواب کافی داشته باشند.

او افزود: استرس باعث کاهش ایمنی بدن و احتمال بیشتر ابتلا به انواع بیماری می‌شود.

متخصص آموزش بهداشت دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: شهروندان باید مصرف میوه و سبزی تازه به‌ویژه مرکبات را در دستور غذایی روزمره خود داشته باشند،  میوه‌های نارنجی و قرمز رنگ قدرت دفاعی بدن را افزایش می‌دهد.

تیزویر افزود: مردم باید بدن خود را با ویتامین D کافی تقویت کنند و مصرف ماهی و لبنیات را فراموش نکنند.

او خطاب به افرادی که از دخانیات استفاده می‌کنند، گفت: ویروس کرونا و شدت آن در پاییز فرصت مناسبی برای دخانیات است.

متخصص آموزش بهداشت دانشگاه علوم پزشکی البرز افزود: شهروندان اگر دارای بیماری زمینه‌ای یا باردار هستند و سن بالای ۶۰ دارند حتما واکسن آنفلوانزا را تزریق کنند.

تیزویر با بیان اینکه شهروندان درصورت خروج از منزل به شیوه صحیح ماسک بزنند، گفت: ماسک باید دهان و بینی را کاملا بپوشاند، خیس نباشد و شخصی باشد.

او افزود: شهروندان فاصله اجتماعی را بیشتر رعایت کنند و خیلی از افراد ممکن است تصور کنند که سرما خورده‌اند، ولی کووید-۱۹ داشته باشند و دیگران را به آسانی مبتلا کنند.

متخصص آموزش بهداشت دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: علائم بیماری کووید-۱۹ را به‌خاطر بسپاریم و مراقب باشیم که این بیماری را با سرماخوردگی‌ها و آنفلوانزا‌های معمول اشتباه نگیریم.

تیزویر افزود: کووید-۱۹ با تب خفیف و سرفه و گاهی بدن درد و ضعف شروع می‌شود، اکثر افراد مبتلا به آن آبریزش بینی ندارند، حین بیماری بویایی و چشایی فرد کمتر می‌شود و ممکن است به‌صورت یک بیماری ساده ادامه یابد و بهبود خیلی زود حاصل شود، اما ممکن است با سرفه‌های شدید‌تر و خشک و تنگی نفس نیز در افراد ظاهر شود.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.