روش جدیدی برای بازیافت پلاستیک‌های سخت

کد مطلب: 2868
  • 12 مرداد 1399
  • 15:19
  • 0 دیدگاه
  • 570 بازدید
  • Article Rating

محققان موسسه فناوری ماساچوست(MIT)  روش جدیدی را برای بازیافت و بازیابی پلاستیک‌های سخت و فشرده مانند تایر خودرو یافته‌اند.

نوعی پلاستیک به نام «ترموست(thermoset) » وجود دارد که در محصولاتی یافت می‌شوند که باید از دوام بالا و مقاومت زیادی در برابر حرارت برخوردار باشند. اگرچه این محصولات در هنگام استفاده، کارایی بسیار خوبی دارند، اما هنگام دورریختن، آلودگی زیادی ایجاد می‌کنند، زیرا نمی‌توان آ‌ن‌ها را به‌راحتی بازیافت یا تجزیه کرد.

اکنون شیمی‌دانان موسسه فناوری ماساچوست(MIT)  راهی را برای تغییر پلاستیک‌های ترموست یافته‌اند تا تجزیه آن‌ها را بسیار آسان‌تر کنند، اما از کارایی و دوام آن‌ها کم نشود. این تغییر به این محصولات اجازه می‌دهد همچنان از قدرت لازم برای استفاده روزمره برخوردار باشند. محققان دریافتند که علاوه‌براین، هنگامی‌که نسخه قابل تخریب پلاستیک ترموستات را تولید می‌کنند، می‌توانند آن را به‌شکل پودر درآورند و از آن پودر برای ایجاد پلاستیک‌های بیشتر استفاده کنند. بنابراین با این کار می‌توان لاستیک‌ها یا تایری قدیمی را به پلاستیک‌های جدید بازیابی کرد.

ارمیا جانسون، استاد شیمی در MIT و نویسنده ارشد این مطالعه گفت: این کار از یک اصل طراحی پایه بهره می‌برد که معتقدیم برای هر نوع ترموست با این معماری پایه قابل تعمیم است.

این کار با مقاله‌ای شروع شد که سال گذشته منتشر شد و در آن، «جانسون» و تیمش روشی را برای ایجاد پلیمرهای تجزیه‌پذیر با استفاده از یک «مونومر» حاوی یک گروه «سیلیل اتر»(silyl ether)  بررسی کردند. محققان در مقاله جدید خود دریافتند که اگر «پمونومر سیلیل اتر» بین ۷.۵ تا ۱۰‌درصد از پلاستیک ترموست موسوم به "pDCPD" را تشکیل دهد، این پلاستیک هم قدرت مکانیکی خود را حفظ می‌کند و هم می‌تواند با استفاده از یون‌های فلوراید به پودر تبدیل شود.

محققان در بخش دوم کار خود، با پودر حاصل از pDCPD تخریب‌پذیر کار کردند. آن‌ها دریافتند که پلاستیک‌های جدیدی که از این پودر تشکیل شده‌اند، حتی در بعضی موارد از ویژگی‌های مکانیکی مواد اصلی خود بهتر عمل می‌کنند. آن‌ها همچنین معتقدند که رویکرد جدید آن‌ها می‌تواند برای بازیافت طیف گسترده‌ای از پلاستیک‌ها و سایر پلیمرها موثر باشد.

 

منبع: ایسنا

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.