خطر درحیات تالاب «هورالعظیم»

کد مطلب: 2867
  • 12 مرداد 1399
  • 14:40
  • 0 دیدگاه
  • 487 بازدید
  • Article Rating

هورالعظیم به معنای تالاب بسیار بزرگ، یکی از بزرگ‌ترین تالاب‌های ایران است. تالاب در مرز ایران و عراق واقع شده است. حدود یک سوم این تالاب در ایران و دوسوم آن در کشور عراق است.

ناصر عبیات، فعال محیط‌زیست از خشک‌شدن بخشی از تالاب هورالعظیم خبر داد و با اشاره به اینکه هورالعظیم به‌عنوان یک ترموستات طبیعی، دمای دشت آزادگان و هویزه را تنظیم می‌کند، گفت:

این تالاب پناهگاه حیوانات و پرندگان نادر، پناهگاه معیشتی چندین هزار خانواده، طبیعت زیبا و دیدنی و گردشگری، به‌دلیل عدم مدیریت صحیح تامین حقابه از سوی وزارت نیرو حیاتش به‌خطر افتاده است. هورالعظیم درحال خشک شدن است با این حال وزارت نیرو با کم‌کردن و قطع حقابه هور باعث خشک‌شدن کامل حوضچه شماره ۵ طلاییه با ۲۷ هزار هکتار، کاهش آب شده است.

این فعال محیط‌زیست خوزستانی با بیان اینکه حوضچه‌های یک تا چهار به میزان ۶۰درصد با کاهش آب مواجه شده‌اند، اظهار داشت: در بقیه حوضچه‌ها نیز شرایط به‌گونه‌ای است که آب به حدود نیم‌متر رسیده و آب تبدیل به گنداب شده است. این حجم کم آب، در دمای ۵۰ درجه، روزانه باعث قتل‌عام ده‌ها هزار قطعه ماهی شده است.

یکی دیگر از چالش‌های کاهش ورودی آب و تامین نشدن حقابه هورالعظیم جمع‌شدن نمک در حوضچه‌ها بوده که این امر مرگ آبزیان را رقم زده است.

همچنین خشک‌شدن آب در این منطقه باعث ایجاد زمینه آتش‌سوزی سطح وسیع در هور و تاثیر منفی بر اکوسیستم آن شده که این مساله باعث گرد وخاک می‌شود.

عبیات بیان کرد: رهاسازی و افزایش ورودی پساب و زهاب‌ها به تالاب هورالعظیم به جای آبرسانی به آن باعث ورود حجم وسیعی نمک به این تالاب شده که با ادامه این شرایط در آینده نزدیک باید منتظر ظهور گردوغبار در این منطقه باشیم.  ارزش هر هکتار از هورالعظیم معادل ۱۴ هزار دلار بوده و اگر دولت بتواند ۵۰درصد از حقابه آن را تامین کند، صدها میلیون دلار برای منطقه ارزش اقتصادی خواهد داشت و این ارزش از صید ماهی، دامپروری، کنترل سیلاب، گردشگری طبیعی، مهار گرد و غبار تامین می‌شود.

هورالعظیم یک منبع اقتصادی عظیم و زیستگاه غنی برای استان خوزستان و کل کشور است. آبگیری هورالعظیم سپر طبیعی برای مقابله با گرد و غبار است و تامین حقابه هورالعظیم برای همه باید مهم باشد که این امر می‌تواند دلیلی برای عدم مهاجرت مردم به شهرستان‌ها و به‌خصوص حاشیه اهواز باشد. همچنین کمبود آب ناشی از احداث سد در مسیر رودخانه‌های منتهی به این تالاب آسیب‌های قابل‌توجهی به این زیستگاه وارد کرده‌ است. پیش از این گزارش شده بود که خشک‌شدن بخش‌های وسیعی از این زیستگاه عظیم در جنوب غرب ایران نقش مهمی در به‌راه‌افتادن توفان ریزگردی و گرد و خاک در منطقه داشته‌ است.

 

منبع: مهر

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.