بیماران کرونایی ۲۸ روز پس از بهبودی برای اهدای پلاسما اقدام کنند

کد مطلب: 2864
  • 11 مرداد 1399
  • 15:42
  • 0 دیدگاه
  • 438 بازدید
  • Article Rating

حاجی‌بیگی گفت: افراد بهبودیافته برای کمک به بیماران کرونایی بدحال ۲۸ روز پس از بهبودی می‌توانند برای اهدای پلاسما به مراکز انتقال خون مراجعه کنند.

بشیر حاجی‌بیگی، سخنگوی سازمان انتقال خون کشور با اشاره به رشد یک درصدی اهدای خون بانوان در کشور گفت: شاخص اهدای خون بانوان در ۴ ماهه اول سال ۱۳۹۹ در استان‌های خراسان شمالی، خراسان جنوبی و فارس نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۸ بیشترین میزان رشد را داشته است.

او بیان کرد: بالاترین میزان شاخص اهدای خون بانوان در کشور در ۴ ماهه اول سال ۹۹ مربوط به استان‌های سیستان‌وبلوچستان با ۸درصد، خراسان جنوبی با ۸درصد و خراسان شمالی با ۸درصد بوده است.

 

اهدای ۶۰۱ هزار واحد خون در ۴ ماهه اول سال ۹۹

حاجی‌بیگی با بیان اینکه میانگین شاخص اهدای خون در کشور در ۴ ماهه اول امسال ۵ درصد بوده است، گفت: در ۴ ماهه اول سال جاری ۷۵۷ هزار و ۴۴۷ اهداکننده خون به مراکز انتقال خون کشور مراجعه کرده‌اند که از این تعداد ۶۰۱ هزار واحد خون اهدا شده است.

او تصریح کرد: ۵۷‌درصد خون‌های اهدایی در کشور در ۴ ماهه اول سال ۱۳۹۹ مربوط به اهداکنندگان مستمر خون بوده است.

 

اقدام به اهدای خون ۸۹ هزار نفر برای بار اول

سخنگوی سازمان انتقال خون کشور با اشاره به اینکه در این ۴ ماه، ۸۹ هزار نفر برای بار اول اقدام به اهدای خون کرده‌اند، افزود: در این ۴ ماه نزدیک به یک‌میلیون و ۵۰ هزار واحد خون و فرآورده‌های آن شامل گلبول قرمز فشرده شده، پلاکت، پلاسما به مراکز درمانی و بیمارستانی کشور توزیع شده است.

او افزود: ۳۴درصد از خون‌های اهدایی مردم مربوط به گروه خون O مثبت و تنها یک درصد از خون‌های اهدایی مربوط به گروه خونی AB منفی بوده است.

 

اهدای ۳۵۹۵ واحد پلاسما در ۴ ماهه اول سال ۱۳۹۹

حاجی بیگی با اشاره به اینکه طی ۴ ماهه اول سال ۱۳۹۹، بیشترین میزان مراجعه برای اهدای خون در استان‌های تهران، خوزستان، اصفهان، کرمانشاه، خراسان رضوی بوده است، اظهار کرد: ۴۵۶۶ نفر از بهبودیافتگان از کووید ۱۹ جهت اهدای پلاسما به مراکز انتقال خون ۲۴ استان کشور مراجعه و از این تعداد ۳۵۹۵ واحد پلاسما اهدا شده است.

سخنگوی سازمان انتقال خون کشور یادآوری کرد: عزیزانی که از بیماری کرونا بهبودیافته‌اند و ۲۸ روز از زمان بهبودی آن‌ها گذشته است می‌توانند جهت اهدای پلاسما به مراکز انتقال خون مراجعه کنند.

یکی از چالش‌هایی که کشورها پس از شیوع کروناویروس با آن موجه بودند، کاهش مراجعه مردم برای اهدای خون بود، این درحالی است که پایگاه‌های انتقال خون مانند بیمارستان‌ها نیست که احتمال انتقال این ویروس وجود داشته باشد. برای تزریق پلاسما به بیماران، استانداردهای بهداشتی رعایت می‌شود و مردم نگران عوارض این روش درمانی نباشند.

 

منبع: ایران اکونومیست

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.