چالش کود اوره در کشور

کد مطلب: 2858
  • 07 مرداد 1399
  • 15:58
  • 0 دیدگاه
  • 783 بازدید
  • Article Rating

بازی با امنیت‌غذایی

چندی پیش سیدجعفر حسینی، مشاور نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور از کمبود کود اوره مورد نیاز کشاورزان خبر داد و گفت که این مساله کشاورزان را با مشکلات زیادی مواجه کرده است. اما بلافاصله بعد از آن شرکت خدمات حمایتی کشاورزی اعلام کرد که مشکلی در تامین کود اوره برای محصولات اساسی وجود ندارد.

همچنین احمد مهدوی ابهری، رئیس انجمن کارفرمایان پتروشیمی در این رایطه بیان می‌کند که هیچ کمبودی در تولید و تخصیص سهمیه کود اوره بخش کشاورزی وجود ندارد و سهمیه مصوب، ماهانه در اختیار شرکت خدمات حمایتی کشاورزی قرار می‌گیرد و مشکلی در این زمینه نداریم. البته با وجود تخصیص سهم کود اوره، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی برای تحویل گرفتن بخشی از سهمیه خود هنوز مراجعه نکرده است اما درصورت مراجعه، مشکلی در تحویل کود اوره وجود ندارد. اگر مشکلی هم وجود دارد، ناشی از سیستم توزیع است و به‌همین‌دلیل شاهد افزایش قیمت هستیم؛ این درحالی است که دولت به این بخش یارانه می‌دهد.

گزارش‌های مختلفی از استان‌های کشور وجود دارد مبنی‌بر اینکه کشاورزان به شدت در مضیقه تامین کود هستند. کودهای فسفاته، پتاسه و کود اوره جزء نیازهای ضروری کشاورزان است و آن‌ها مجبورند کود را به 4 برابر قیمت از بازار سیاه خریداری کنند. صددرصد کود اوره مورد نیاز در داخل کشور تامین می‌شود و کشاورزان اعتراض دارند که چرا این نوع کود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم نمی‌توانند تامین کنند. کشاورزان استان‌ها می‌گویند اگر در تامین کودهای فسفاته و پتاسه که متکی به واردات هستیم مشکل داریم، قابل توجیه است، اما این موضوع درمورد تامین کود اوره که خودکفا هستیم برای ما توجیه‌پذیر نیست.

مسعود اسدی، رئیس مجمع ملی تشکل‌های کشاورزی ایران در پاسخ به این سوال که شما به‌عنوان نماینده کشاورزان آیا از مشکلات تامین کود آن‌ها باخبر هستید، گفت: از اقصا نقاط کشور کشاورزان گزارش‌هایی در مورد مشکل تامین کود به‌ویژه اوره خبر می‌دهند. آن‌ها می‌گویند مجبور هستند این کود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از بازار سیاه به قیمت 4 برابر تامین کنند. که در بسیاری از موارد به‌دلیل هزینه‌های بالای آن از توان کشاورز خارج است. قیمت کود اوره در بازار آزاد به کیسه‌ای 160 هزار تومان رسیده است.

این درحالی است که شرکت خدمات حمایتی کشاورزی درخصوص قیمت فروش کود اوره نیز اعلام می‌کند که قیمت فروش این محصول در کیسه‌های ۵۰ کیلوگرمی ۵۴۵,۰۰۰ ریال است. اظهاراتی مبنی بر قیمت فروش هر کیسه ۱۶۰ هزار تومان در بازار آزاد جای تردید داشته و قابل‌تامل و بررسی است زیرا این قیمت حتی از قیمت فروش اوره در بورس کالا نیز به مراتب بیشتر است.

 

اسدی در پاسخ به این سوال که کشور در تامین اوره خودکفا است، چطور کشاورزان در زمینه این نوع کود نیز مشکل دارند، گفت: متاسفانه کود اوره در انحصار دولت است و باید این سوال را پتروشیمی‌ها و وزارت جهاد پاسخ بدهند که چطور ممکن است در محصولی که خودکفا هستیم، کشاورزان به مشکل برخورده‌اند. یا این محصول به اندازه کافی تولید نمی‌شود یا این که پتروشیمی‌ها ترجیح می‌دهند به‌جای عرضه در داخل به کشورهای خارجی صادر کنند. ضمن اینکه بعضی از پتروشیمی‌ها از جمله شرکت پتروشیمی رازی سهامدار اصلی‌اش ترک‌ها هستند و شاید در زمینه عرضه به داخل مشکلاتی وجود داشته باشد.

وی تاکید کرد: باید متولیان امر نسبت به تولید و توزیع نهاده‌های کشاورزی نظارت داشته باشند و وظیفه دولت این است که به هر طریقی این نهاده‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که در تولید محصولات کشاورزی موثر است تامین کنند. اگر کشاورزان نتوانند این نهاده را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به موقع به زمین بدهند باعث کاهش تولید در واحد سطح شده و علیرغم اینکه منابع آب و خاک استفاده می‌شود اما تولید کافی نخواهند داشت، درواقع منابع به‌هدر می‌رود و درآمد کشاورزان هم به‌حداقل می‌رسد.

کود شیمیایی اگر مناسب استفاده شود تاثیر بسیار زیادی در افزایش محصول دارد. به ازای هر کیلوگرم کود که به زمین داده می‌شود 9 کیلوگرم در افزایش تولید موثر است. بنابراین تامین به اندازه و به‌موقع کود شیمیایی برای کشاورزان بسیار مهم و اساسی است. درحال‌حاضر زمان کشت تابستانه ذرت و برنج فرارسیده و این دو محصول در امنیت‌غذایی کشور تاثیر زیادی دارند. اگر به اندازه کافی تولید نشوند، برای جبران آن باید وارداتی در این شرایط بحران ارزی به آن­ها اختصاص دهیم که ارز زیادی را می­طلبد و در این شرایط فعلی هم دشمنان ما منتظر فرصتی هستند که از هر طریقی به کشور فشار بیاورند، کمبود موادغذایی باعث می‌شود که آن‌ها فشار بیشتری را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ وارد کنند.

واقعا اینکه چطور محصولی که در انحصار دولت است می‌تواند سر از بازار سیاه درآورد جای سوال دارد و باید بررسی و کنکاش بیشتری دراین‌باره صورت پذیرد و مسئولان پاسخ‌گو باشند.

 

منبع: فارس

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.