بلاتکلیفی کود اوره؛ کمبود یا عدم کمبود!

کد مطلب: 2853
  • 07 مرداد 1399
  • 10:37
  • 0 دیدگاه
  • 559 بازدید
  • Article Rating

چندی پیش مشاور نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور از کمبود کود اوره مورد نیاز کشاورزان خبر داد و گفت که این مساله کشاورزان را با مشکلات زیادی مواجه کرده است. اما روز 4 مرداد 99 شرکت خدمات حمایتی کشاورزی اعلام کرد که مشکلی در تأمین کود اوره برای محصولات اساسی وجود ندارد.

سید جعفر حسینی، مشاور نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور از کمبود کود اوره مورد نیاز کشاورزان خبر داد و گفت:

توزیع کود اوره  به‌صورت قطره‌چکانی انجام می‌شود و با کمبود کود اوره مورد نیاز کشاورزان مواجه هستیم که این مساله کشاورزان را با مشکلات زیادی مواجه کرده است. کود اوره تولید داخل کشور است و نیاز به واردات نداریم؛ اما نکته اینجاست با وجود تولید مناسب چرا باز هم در داخل کمبود داریم؟

حسینی ادامه داد: کود اوره مورد نیاز بخش کشاورزی سالیانه حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن برآورد می‌شود اما هیچ‌گاه این میزان از طرف پتروشیمی‌ها برای بخش کشاورزی تخصیص داده نشده است. از طرف دیگر وزارت جهاد کشاورزی کود اوره را فقط برای ۸ محصول کشاورزی تامین می‌کند اما آیا محصولات دیگر نیازی به کود ندارند؟ کشاورز چگونه باید برای سایر محصولات کود تامین کند؟ این امر سبب شده که کشاورزان برای تامین کود مورد نیاز به دلالان روی آورند که این دلیلی برای افزایش قیمت است. قیمت هر کیسه ۵۰ کیلویی کود اوره در برخی مناطق کشور به ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار تومان رسیده که به نوعی یک رکورد حساب می‌شود.

وی تصریح کرد: زمان زیادی تا آغاز سال زراعی جدید و کشت پاییزه نمانده است و بحث کمبود کود و گرانی آن می‌تواند برای کشاورزان مشکل ایجاد کند و هزینه‌های تولید را بالا ببرد. بنابراین با توجه به نبود کود اوره در بازار و نیاز کشاورزان به کود برای صیفی جات باید مسئولان وزارت جهاد کشاورزی تدبیری برای این مساله بیندیشند.

این درصورتی است که شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در برابر این اظهارات واکنش نشان داده و اعلام کرده است که مشکلی در تامین کود اوره برای محصولات اساسی وجود ندارد.

شرکت خدمات حمایتی کشاورزی نسبت به مصاحبه درج شده در خبرگزاری مهر اعلام کرد: سهمیه ابلاغی شرکت ملی صنایع پتروشیمی در سال جاری مقدار ۲.۲ میلیون تن است که از این مقدار از ابتدای سال جاری طبق برنامه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی تاکنون بیش از ۷۷۰ هزارتن کود اوره در کلیه استان‌ها توزیع شده است.

این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۷درصد رشد و نسبت به میانگین بلندمدت دهه اخیر بیش از ۴۲درصد رشد داشته است. این درحالی است که هم اکنون بیش از ۱۲۰ هزار تن نیز ذخیره استراتژیک کود اوره در انبارهای این شرکت و شبکه کارگزاران توزیع نهاده‌های کشاورزی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی موجود است.

ضمنا درخصوص قیمت فروش کود اوره نیز اعلام می‌شود که قیمت فروش این محصول در کیسه‌های ۵۰ کیلوگرمی ۵۴۵,۰۰۰ ریال است. اظهاراتی مبنی بر قیمت فروش هر کیسه ۱۶۰ هزار تومان در بازار آزاد جای تردید داشته و قابل‌تامل و بررسی است زیرا این قیمت حتی از قیمت فروش اوره در بورس کالا نیز به مراتب بیشتر است.

ضمن اینکه روزانه ده‌ها خبر و گزارش از توزیع روزانه و سراسری کود اوره در کلیه استان‌های کشور از طریق وب‌سایت این شرکت به آدرس www.assc.ir و ده‌ها ویدئو در کانال این شرکت در سایت آپارات به آدرس www.aparat.ir/assc  دردسترس کلیه ذینفعان، فعالان بخش کشاورزی و اعضا و نمایندگان تشکل‌های بخش کشاورزی بوده و صحت آن نیز از طریق مراجع مسئول در استان‌ها قابل احصاء است.

 

منبع: مهر

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.