اطفا حریق در جنگل‌ها و کمبود بالگرد

کد مطلب: 1718
  • 12 خرداد 1399
  • 08:36
  • 0 دیدگاه
  • 522 بازدید
  • Article Rating

رئیس سازمان جنگل‌ها با بیان اینکه اطفا حریق فعال در استان‌های فعال نیاز به اعزام بالگرد دارد، از وزیر جهاد کشاورزی درخواست کرد، این موضوع را پیگیری کند.

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، مسعود منصور با اشاره به این که هر ساله با شروع فصل گرما و افزایش حضور هموطنان در عرصه منابع طبیعی کشور، آمار ‏وقوع آتش‌سوزی افزایش می‌یابد، خاطرنشان کرد: با توجه به بارش مناسب نزولات الهی در سال جاری پوشش گیاهی در سطح مراتع و جنگل‌ها ‏نسبت به سال‌های قبل افزایش چشمگیری داشته است.‏

منصور با بیان این که از اردیبهشت‌ماه ‏ به نیروهای سازمان در استان‌ها اعلام آماده‌باش داده شده است، یادآور شد: پیگیری تشکیل ستاد بحران استان‌ها با مسئولیت استانداران و سازمان‌های مرتبط برای هماهنگی و هم‌افزایی، ساماندهی نیروهای مردمی به‌خصوص همیاران طبیعت و آموزش آن‌ها به‌منظور همکاری در اطفا حریق و تشکیل جلسه با حضور نماینده ستاد مدیریت بحران کشور و وزارت دفاع در جهت هماهنگی استفاده از امکان اطفا حریق ‏هوایی از جمله برنامه‌ریزی‌های سازمان جنگل‌ها برای مقابله با آتش‌سوزی‌های احتمالی بوده است.

منصور یادآور شد: در طول هفته گذشته ۱۱۰ فقره آتش‌سوزی در استان‌های جنوبی و زاگرسی به‌خصوص استان‌های بوشهر، کهگیلویه‌وبویراحمد، خوزستان، هرمزگان و استان فارس به‌وقوع پیوسته که با توجه به آمادگی‌های نیروهای استانی در کمترین زمان ممکن با امکانات در اختیار، اطفا شده است. در شش مورد از حریق‌های یادشده در استان‌های کهگیلویه‌وبویراحمد (منطقه گچساران)، خوزستان (منطقه بهبهان) و بوشهر (منطقه دشتستان) به‌علت صعب‌العبوربودن و وزش باد شدید امکان اطفا از طریق زمینی میسر نیست و لازم است بنابر هماهنگی‌ها و تفاهم‌نامه منعقد شده بین وزیر وقت جهاد کشاورزی، وزیر دفاع و وزیر کشور برابر سنوات گذشته وزارت دفاع با اعلام این سازمان در سریع‌ترین زمان ممکن از ۱۶ پایگاه تجهیز شده، بالگرد برای اطفا ارسال نماید.

منصور با اشاره به این که اطفا حریق فعال در استان کهگیلویه‌وبویراحمد شهرستان گچساران و استان بوشهر شهرستان دشتستان نیاز به اعزام بالگرد دارد، از وزیر جهاد کشاورزی درخواست کرد، این موضوع از طریق هیئت وزیران پیگیری شود تا علاوه‌بر تامین اعتبار موردنیاز به‌خصوص مطالبات قبلی وزارت دفاع، ترتیبی اتخاذ شود تا برابر روال هر سال با اعلام فرماندهی یگان حفاظت سازمان به مرکز فرماندهی و کنترل حریق وزارت دفاع برای اعزام بالگرد به محل حریق اقدام شود.

این درخواست رئیس سازمان جنگل‌ها از وزیر جهاد کشاورزی در صورتی داده شده که قبل از آن کاظم خاوازی، با انتشار پیامی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی سازمان جنگل‌ها را برای اطفا حریق جنگل‌ها و مهار آتش‌سوزی، به همکاری با وزارت دفاع مکلف کرده بود.

به‌نظر می‌آید که امسال هم در مهار آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌ها و مراتع کشور با مشکلاتی از قبیل نبود امکانات و تجهیزات بنا به سنوات گذشته روبه‌رو هستیم به‌طوری‌که مسئولین همه ساله در روزهای گرم سال تازه به فکر نبود بالگرد و تجهیزات مورد نیاز برای اطفا کامل حریق‌ها می‌افتند. البته ناگفته نماند که اقدامات لازم در مناطق مختلف برای اطفا حریق صورت گرفته اما هنوز به مرحله ایده‌آل نرسیده و کوتاهی‌هایی وجود دارد.

 

 

منبع: مهر   

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.