پیش‌بینی تولید ۱۴ میلیون تن گندم در کشور

کد مطلب: 1700
  • 23 اردیبهشت 1399
  • 09:18
  • 0 دیدگاه
  • 495 بازدید
  • Article Rating

اسماعیل اسفندیاری‌پور، مشاور وزیر جهادکشاورزی و مجری طرح گندم کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در سال زراعی جاری بیش از ۶ میلیون هکتار از اراضی زراعی کشور زیر کشت گندم رفته که یک سوم از این اراضی آبی و دو سوم آن به صورت دیم کاشت می‌شود. بر اساس برآورد صورت گرفته، پیش‌بینی می‌شود که بیش از ۱۴ میلیون تن محصول گندم از مزارع سراسر کشور برداشت و بیش از ۱۰.۵ میلیون تن از گندم مازاد بر نیاز کشاورزان، درمراکز دولتی خریداری شود.

اسفندیاری‌پور اظهار کرد: هم اکنون کار برداشت گندم در استان‌های سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان، بوشهر، فارس، خوزستان، ایلام و کرمانشاه آغاز و از دهه اول خرداد، محصول گندم در نوار ساحلی خزر و استان گلستان برداشت می‌شود. تا امروز، بیش از یک میلیون و ۱۰۰هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان کشور خریداری شده و پیش‌بینی می‌شود که با توجه به افزایش قیمت خرید تضمینی گندم نسبت به سال گذشته، کشاورزان با دلگرمی بیشتری محصول خود را به مراکز دولتی تحویل دهند.

وی با اشاره به خرید تضمینی گندم دوروم (گندمی که در تولید ماکارونی به کار می‌رود) به قیمت هر کیلوگرم ۲۶‌هزار ریال گفت: انجمن صنفی ماکارونی سازی، در زمان کاشت اقدام به انعقاد قرارداد با کشاورزان استان‌های دورم کار کرده و بر اساس این تولیدقرادادی، قیمت خرید این نوع گندم، ۱۰درصد بالاتر از قیمت خرید تضمینی و به ازاء هر کیلوگرم ۲۸هزار و ۶۰۰ ریال تعیین شده است.

مجری طرح گندم کشور تصریح کرد: با توجه به اقدامات موثری که در سطح یک میلیون هکتار از مزارع گندم در مبارزه با علف‌های هرز، سن غلات و آفات و بیماری خطرناک انجام شده، شاهد محصول با کیفیت‌تری نسبت به سال گذشته هستیم. درصورتی‌که دستگاه‌های تامین‌کننده منابع مالی از جمله بانک مرکزی اعتبارات مناسب را در اختیار شرکت غله و بازرگانی دولتی قرار دهد تا وجوه گندم‌کاران به موقع پرداخت شود، شرایط مناسب امسال در خرید تضمینی گندم حفظ شده و کشاورزان با رغبت بیشتری محصول خود را به مراکز دولتی تحویل داده و پس از برداشت گندم، مبادرت به کشت دوم‌ می‌کنند.

اسفندیاری‌پور با اشاره به این‌که برداشت گندم، بزرگترین فعالیت اقتصادی در پهنه سرزمینی کشور است افزود: ارزش کل گندم تولید شده در کشور، سالانه ۳۶هزار میلیارد تومان است که با برداشت جو و کلزا، این رقم به ۵۰هزار میلیارد تومان افزایش می‌یابد، فعالیتی که به واسطه آن بسیاری از اقدامات از جمله حوزه حمل‌ونقل، دام و طیور، صنایع تبدیلی و تولید خوراک دام رونق پیدا می‌کند.

 

بیشتر بخوانید: پیش بینی تولید ۱۴ میلیون تن گندم در کشور

 

 

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.