مامایی شغلی با تجربه‌ای در حدود تاریخ بشریت

کد مطلب: 1691

♦ پنجم ماه می، ازسوی سازمان بهداشت جهانی و کنفدراسیون بین‌المللی مامایی به نام روز جهانی ماما نام‌گذاری شده است.

 ♦ برای اولین‌بار در سال 1980 این روز به‌عنوان روز جهانی ماما پیشنهاد و سپس از سال 1992 به‌صورت رسمی، به افکار عمومی جهان اعلام شد.

♦ هرسال 340000 زن در دنیا می‌میرند و میلیون‌ها نفر از عفونت‌ها و ناتوانایی‌های که به‌خاطر پیشگیری از مادرشدن به وجود می‌آیند رنج می‌برند.

♦ مامایی شغلی است که تجربه‌ای در حدود تاریخ بشریت دارد.

♦ مامایی یکی از زیرمجموعه‌های علوم‌پزشکی است که فعاليت‌هايي شامل آموزش بهداشت و ارائه خدمات بهداشتي و مامايي گسترده به جامعه زنان در سنين باروري، مشاوره و راهنمايي خانواده در مورد بهداشت ازدواج و بهداشت نسل، مسائل دوران بارداري و بعد از زايمان، انجام كليه مراقبت‌هاي دوران باداري، انجام زايمان و مراقبت‌هاي بعد از زايمان و مراقبت نوزاد در بيمارستان‌ها و منازل و يا مراكز زايماني ديگر، تشخيص زودرس بيماري‌هاي دوران بارداري و پي‌بردن به موارد غيرطبيعي در مادر و جنين و نوزاد و شيرخوار، كمک گرفتن از پزشک در موارد لزوم و انجام فوريت‌هاي مامايي درصورت عدم دسترسي به پزشک در مواقع اورژانس، تشخيص بيماري‌هاي زنان و ارجاع به پزشک متخصص درصورت لزوم و پيشگيري از امراض زنان و تنظيم خانواده را دربرمی‌گیرد.

♦ بخش عمده‌ای از وظایف ماما مربوط به مادران باردار است.

♦ زايمان كه يك تجربه حساس و مهيج براي هر زنی بوده و با هيچ فرآيند ديگري قابل مقايسه نيست، در بعضي از خانم‌ها يك جريان طبيعي و آسان و در بعضي‌ها با مشكل انجام خواهد شد، اما در هر دو مورد نياز به مراقبت‌هاي خاصي است.

♦ ماما قبل از بارداري، در طول دوران بارداري، هنگام زايمان و پس از زايمان مراقبت‌های لازم را از مادران می‌کند. ماما به‌صورت مداوم وضعیت مادر و جنین را بررسی کرده و درصورت وجود مشکل، فرد را به متخصص زنان و زایمان ارجاع می‌دهد. در واقع هدف مامایی، حفظ سلامت مادران و نوزادان است.

♦ ماما باید مهارت‌های ارتباطی خوب، اعتمادبه‌نفس و آرامش (در شرایط پر استرس) داشته و بتواند اعتماد بیماران را جلب کند.

♦ او باید فرد مسئولی بوده و با عشق و علاقه و صبر زیاد به مراجعان و بیماران خود رسیدگی کند. ماما باید با بیمار به خوبی ارتباط نزدیک برقرار کرده و در شرایط سخت مانند زایمان به او آرامش دهد.

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.