درمان ۸۵ درصد سرطان­‌های کودکان

کد مطلب: 1458
  • 28 بهمن 1398
  • 13:21
  • 0 دیدگاه
  • 481 بازدید
  • Article Rating

حسن ابوالقاسمی، استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و فوق‌تخصص خون و سرطان کودکان با بیان اینکه سرطان‌های کودکان حدود ۲ درصد کل سرطان‌ها را تشکیل می‌دهند، افزود:

در ایران سالی ۳۰۰۰ کودک زیر ۱۵ سال مبتلا به سرطان داریم. این آمار حدودا ۱۶ در هر ۱۰۰ هزار کودک زیر ۱۵ سال است، یعنی از هر ۱۰۰ هزار کودک زیر ۱۵ سال، ۱۶ نفر در سال به سرطان مبتلا می‌گردند. شایع‌ترین سرطان‌ها در بین کودکان سرطان خون است و بعد از آن به ترتیب سرطان مغز و سلسله اعصاب مرکزی، سرطان‌های غدد لنفاوی، تیغه عصبی، کلیه، استخوان و بافت.

 ماهیت سرطان‌های کودکان با سرطان‌های بزرگسالان متفاوت است و پاسخ به درمان آنها خیلی بهتر از بزرگسالان است به‌طوری که امروزه با درمان‌های به روز و دقیق می‌توان گفت بیش از ۸۵ درصد سرطان‌های کودکان قطعی و به‌طور کامل قابل درمان است. درمان‌هایی که امروز برای سرطان کودکان صورت می‌گیرد، عمدتا بر پایه داروهایی است که بیش از ۵۰ سال از کشف آنها می‌گذرد ولی با مطالعات بالینی و کارآزمایی‌های بالینی پروتکل‌ها اصلاح شده و در طی ۴۰ سال گذشته میزان بهبودی قطعی سرطان کودکان از کمتر ۲۰ درصد در گذشته، به بالای ۸۵ درصد درحال‌حاضر رسیده است.

وی بیان کرد: از نکات منفی که می‌توان در زمینه سرطان کودکان به آن اشاره کرد وضعیت ثبت کودکان سرطانی است که خیلی جالب نیست و این ثبتی که اکنون در وزارت بهداشت وجود دارد، پاسخگوی نیاز کودکان و پاسخگوی نیاز محققین و انجمن‌های خون و سرطان به جهت اینکه بتوانند همیشه یک آمار دقیق و به روز داشته باشند نیست و لذا لازم است یک کنسرسیوم بین انجمن خون و سرطان و وزارت بهداشت و موسسه محک تشکیل شود که این کنسرسیوم بتواند سامانه ثبت بیمار خوب و دقیقی را در حوضه سرطان کودکان راه‌اندازی کند. امروزه امکاناتی از نظر امکانات مولکولی در کشور وجود دارد که با استفاده از این امکانات مولکولی می‌توان پیش‌بینی کرد که این سرطان چه اندازه شانس برای بهبودی دارد. یکی از نکات خیلی مهم افزایش سطح آگاهی پزشکان و همچنین مردم در جهت تشخیص زود هنگام و به‌موقع سرطان است که اگر در طب کودکان زمان تشخیص سرطان خیلی زود (در زمان اولیه) باشد، بیش از ۹۵ درصد سرطان کودکان درمان قطعی پیدا می‌کنند.

 

بیشتر بخوانید:  درمان ۸۵ درصد سرطان های کودکان

 

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.