واردات گندم، زنگ خطر جدی برای امنیت غذایی کشور

کد مطلب: 1302
  • 03 آذر 1398
  • 11:34
  • 0 دیدگاه
  • 1142 بازدید
  • Article Rating

قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی آینده، علی‌رغم هشدارهای مکرر دست‌اندرکاران بخش کشاورزی با گذشت بیش از ۲ ماه از آغاز سال زراعی جدید، اصلاح نشده است که این امر بدون تردید آینده تولید را در معرض خطر قرار می‌دهد. بسیاری از مسئولان بر این باورند که اعلام قیمت تضمینی بدون توجه به هزینه‌های تولید و تورم در کاهش سطح زیر کشت نسبت به مدت مشابه سال قبل تاثیر منفی داشته است که با وجود اهمیت بالای خودکفایی گندم در شرایط تحریم و بی‌نیازی به کشورهای بیگانه، هرچه سریع‌تر نرخ خرید تضمینی این محصول استراتژیک مطابق با هزینه واقعی تورم باید تغییر کند تا در فرصت باقی‌ مانده، عقب‌ماندگی سطح زیر کشت جبران شود، درغیراین‌صورت کشاورزان ترجیح می‌دهند محصول تولیدی خود را به‌جای تحویل به مراکز دولتی به‌عنوان خوراک دام و طیور مورد استفاده قرار دهند یا به سراغ کشت دیگر محصولات بروند.

با وجود زمزمه‌های واردات گندم و به ثمر نشستن تلاش واردات­‌چی­‌ها در پی نقض قانون خرید تضمینی نگرانی‌های متعددی پیرامون تامین امنیت غذایی کشور ایجاد شده است چرا که کشورهای صادرکننده اصلی در حوزه گندم‌ آمریکا و کانادا هستند که به‌سبب اعمال تحریم‌های ظالمانه مراوده­ای با این کشورها نداریم که این امر در کنار ارزان بودن گندم داخلی نسبت به خارجی و کاهش شدید منابع مالی دولت زنگ خطر جدی به‌شمار می‌رود.

جعفر حسینی، مشاور عالی نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین پیگیری‌ها برای اصلاح نرخ تضمینی گندم اظهار کرد:

با توجه به اعلام نرخ ناعادلانه برای خرید تضمینی گندم شاهدیم که پیش‌بینی کاهش سطح زیر کشت گندم در بسیاری از استان‌ها اتفاق افتاده به‌طوری که کشاورزان نسبت به خرید بذر مصرفی تمایل چندانی ندارند. با توجه به شرایط فعلی سطح زیر کشت، اگر مسئولان امر هر چه سریع‌تر نسبت به اصلاح نرخ خرید تضمینی گندم در فرصت باقی مانده اقدام نکنند سال آینده برای تامین نیاز کشور نیاز به واردات خواهیم داشت که این امر در شرایط فعلی تحریم و کاهش شدید منابع مالی دولت امکان‌پذیر نیست.

به گفته وی با وجود آنکه گندم یکی از مهمترین محصولات استراتژیک در کشور به‌شمار می‌رود جای این سوال مطرح است که چرا کمیسیون امنیت مجلس شورای اسلامی نسبت به اصلاح خرید تضمینی گندم اقدام نمی‌کند مگر قرار نیست مسائل امنیت غذایی به‌عنوان مهمترین موضوع در این کمیسیون بررسی شود.

 این مقام مسئول با اشاره به اینکه تولید گندم در ایران نسبت به واردات ارزان‌تر است، بیان کرد: چنانچه نرخ خرید تضمینی گندم اصلاح نشود دولت به سبب کاهش چشمگیر و سطح زیر کشت به ناچار باید هر کیلو گندم را با قیمت حداقل ۵ هزار تومان در سال آینده وارد کند که کمیسیون امنیت مجلس باید نسبت به این موضوع ورود کند و هرچه سریع‌تر مسئولان شورای اقتصادی را وادار به اصلاح نرخ خرید تضمینی گندم کند.

علی خان‌محمدی، مدیرعامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی با اشاره به اینکه کشت گندم نسبت به مدت مشابه سال قبل یک سوم کاهش یافته است، بیان کرد: با توجه به اعلام نرخ ناعادلانه خرید تضمینی گندم، کشاورزان تمایلی به کشت این محصول ندارند و از آنجا که دولت اجازه صادرات این محصول را نمی‌دهد کشاورزان به سبب عدم صرفه اقتصادی رغبتی به کشت این محصول ندارند. عدم کشت گندم در نامتوازنی، ناپایداری تولید، برهم‌خوردن الگوی کشت و ازبین‌رفتن نهاده‌های تولید تاثیر بسزایی دارد به‌همین‌خاطر از دولت تقاضا داریم برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی عدم کشت این محصول استراتژیک به کشور هرچه سریع‌تر نرخ خرید تضمینی گندم را اصلاح کند تا پایداری تولید دچار مشکل نشود.

 

بیشتر بخوانید:  واردات گندم زنگ خطر جدی برای امنیت غذایی کشور

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.