پرکاری تیروئید یا هیپرتیروئیدیسم (Hyperthyroidism)

کد مطلب: 1257
  • پرکاری تیروئید بیماری نسبتا شایعی است که اکثر مردم از آن غافل‌اند یا به تشخیص آن اهمیت چندانی نمی‌دهند.
  • پرکاری تیروئید بیشتر در سنین 20 تا40 سالگی رخ می‌دهد و زنان بیش از مردان دچار این بیماری می‌شوند.
  • پرکاری تیروئید زمانی ایجاد می‌شود که تیروئید به هر دلیلی بیش از حد عادی هورمون تولید و ترشح کند. ترشح بیش از اندازه هورمون‌های T3 و T4 نشانگر آن است.

 

 

علائم پرکاری تیروئید

  1. ضربان نامنظم قلب
  2. تپش قلب
  3.  کاهش وزن زیاد با وجود تغذیه طبیعی
  4.  تعریق زیاد
  5.  عدم تحمل به گرما
  6.  تغییرات پوست و مو،  کم‌پشتی وسیع موهای سر، ریزش مو
  7.  خارش پوست
  8.  اضطراب
  9. عصبانیت
  10. لرزش دست‌ها و بی‌قراری
  11.  برجسته‌شدن کره چشم‌ها
  12. نازک‌شدن پوست
  13. مشکل خواب

با یک آزمایش ساده خون می‌توان فعالیت تیروئید را اندازه گرفت و با درمان خوراکی یا دیگر درمان‌های رایج، مشکلات آن را کم کرد و به راحتی از آسیب پوست و مو جلوگیری نمود.

در موقع بروز این مشکلات، علاوه بر پزشک متخصص پوست، به یک پزشک متخصص غدد هم مراجعه کنید تا مطمئن شوید که مشکل از تیروئید شماست یا نه.

آمارها نشان می‌دهند، 60 % افرادی که دچار اختلال عملکرد غده تیروئید هستند، اطلاعی از بیماری خود ندارند.

زنان، 5 تا 8 برابر مردان دچار بیماری‌های تیروئید می‌شوند.

 

 

غذاهای مفید برای پرکاری تیروئید

1- انواع توت‌ها، از توت‌فرنگی گرفته تا بلوبری و تمشک، برای کاهش علائم پرکاری تیروئید مفید هستند. این میوه‌ها، مقدار زیادی از آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمند را برای بدن فراهم می‌کنند، در نتیجه سیستم ایمنی بدن را قوی نگه می‌دارند. خوردن روزانه توت‌ها برای اثرگذاری مناسب، لازم است.

2- کلم بروکلی در گروهی از مواد غذایی قرار می‌گیرد که می‌توانند میزان تولید هورمون تیروئید را کاهش بدهند. این گروه از مواد غذایی، سبزی‌های کلمی نام دارند. بنابراین اگر به کلم بروکلی علاقمند نیستید می‌توانید از سبزی‌های کلمی دیگر مانند گل کلم و کاهو پیچ استفاده کنید. افراد مبتلا به پرکاری تیروئید باید روزانه یک یا چند وعده مصرفی از سبزی‌های کلمی را در برنامه غذایی خودشان قرار بدهند.

3- ماهی سالمون حاوی ویتامین D است که در گروه مواد مغذی ضروری قرار می‌گیرد و البته مقدار زیادی از اسیدهای چرب امگا ۳ را هم برای بدن فراهم می‌کند.

تخم‌مرغ و قارچ، مواد غذایی دیگری برای دریافت ویتامین D هستند و امگا ۳ را هم می‌توان با مصرف گردو، روغن زیتون و روغن بذر کتان دریافت کرد. مواد غذایی حاوی ویتامین D و امگا ۳ باید روزانه مصرف شوند.

4- بوقلمون، یکی از منابع عالی برای دریافت پروتئین است و مصرف آن برای تولید انرژی و حفظ عضله‌ها ضرورت دارد. با توجه به اینکه کاهش وزن به‌عنوان یکی از نشانه‌های پرکاری تیروئید شناخته می‌شود، دریافت پروتئین کافی می‌تواند وزن این بیماران را در محدوده عادی نگه دارد. همه وعده‌های غذایی این بیماران باید حاوی پروتئین باشد.

5- پرکاری تیروئید در صورت درمان نشدن می‌تواند استخوان‌های فرد بیمار را تضعیف کند و درنهایت باعث ابتلا به پوکی استخوان شود. برای جلوگیری از بروز این مشکل افراد مبتلا به پرکاری تیروئید روزانه باید ۳ سهم از محصولات حاوی کلسیم مانند ماست، پنیر و شیر را در وعده‌های‌شان مصرف کنند.

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.