در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

ملخ‌ها نیمی از مساحت هرمزگان را اشغال کردند/ ملخ‌های دریایی تهدید جدی برای اراضی کشاورزی

کد مطلب: 1232
  • 28 فروردین 1398
  • 11:03
  • 0 دیدگاه
  • 557 بازدید
  • Article Rating

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان از هجوم موج جدید ملخ‌های دریایی با تراکم بالا در روزهای پس از بارندگی خبر داد و گفت: موج جدید هجوم ملخ‌های دریایی آغاز شده است و در حال حاضر نصف استان هرمزگان را درنوردیده و تا عمق حداقل 100 کیلیومتری استان پیش رفته‌اند.

به گزارش ایلنا، همزمان با گرم شدن مناطق آفریقایی، پوره‌ها (بچه ملخ) بالدار شده و به عربستان نقل مکان کرده‌اند، متاسفانه در عربستان مبارزه درست و اصولی انجام نشده و حجم بالای تراکم دستجات ملخ برای تغذیه به ایران کوچ کرده‌اند. خبرها حاکی از آن است که این ملخ‌ها به استان‌های هرمزگان، بوشهر، خوزستان، سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، فارس و جزیره قشم هجوم آورده‌اند.

حمید دولتی، در این خصوص عنوان کرد: بیش از 50 درصد از مبارزه کشور در استان هرمزگان انجام شده و این میزان بالغ بر 12 هزار و 500 هکتار است. متاسفانه در 20 اسفند ماه ملخ‌ها تخم‌گذاری کردند که به محض مشاهده پوره‌ها مجددا عملیات مبارزه آغاز شد.

وی با بیان اینکه ملخ‌ها تهدید جدی برای امنیت غذایی کشور هستند، افزود: متاسفانه از 16 فروردین ماه موج جدیدی وارد استان شده است. در حال حاضر این ملخ‌ها تا نزدیکی مزارع پیش‌روی کردند.

وی هشدار داد: پیش‌بینی می‌شود پس از بارندگی‌های که در روزهای شنبه و یکشنبه پیش رو داریم، موج جدیدی با تراکم 5 تا 10 برابری به کشور هجوم بیاورند؛ با توجه به اینکه دستجات، پروازی هستند، به عمق استان نفوذ خواهند کرد که این امر یک اخطار بزرگ برای کل کشور است.

هجوم 14 دسته ملخ دریایی به استان سیستان و بلوچستان

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان گفت: اولین گزارش هجوم دستجات ملخ در تاریخ 11 اسفندماه سال 97 از شهرستان کنارک به دست ما رسید که بلافاصله عملیات مبارزه آغاز شد. دسته‌های دوم و سوم در تاریخ 15 اسفند ماه در روستاها و مراتع شهرستان چابهار ریزش کرد. متاسفانه تا به امروز حدود 13 تا 14 دسته وارد این استان شده‌اند.

تیموری عنوان کرد: معمولا در عملیات مبارزه، حدود 60 تا 70 درصد از ملخ‌ها نابود شده و حدود 20 تا 30 درصد از آنها موفق به تخم‌ریزی می‌شوند. بسته به شرایط آب‌وهوایی منطقه، بین 3 هفته تا 2 ماه طول می‌کشد تا پوره ملخ از تخم خارج شوند. متاسفانه شرایط در این منطقه به قدری مناسب بود که پس از سه هفته، پوره‌ها خارج شده و در تاریخ 5 فروردین ماه مشاهده شدند که در زمان مناسب مبازره با آنها آغاز خواهد شد.

وی اظهار کرد: در اوایل بهمن ماه، خودرو، هواپیما، دستگاه سم پاش یو.ال.وی و سم‌های مخصوص، تهیه شد و در حال حاضر عملیات مبارزه با ملخ بالغ و پوره در 9 هزار هکتار در 4 شهرستان انجام شده است.

ملخ های دریایی در اردیبهشت ماه در جنوب کرمان طغیان خواهند کرد

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: موج اول ملخ دریایی از 8 بهمن ماه سال 97 وارد استان کرمان شد. با توجه به اینکه کشور عربستان مبارزه را به طور اصولی انجام نداده و جهت وزش باد نیز به سمت شرق کشور است؛ در نتیجه موج دوم قطعا وارد منطقه جازموریان خواهد شد.

مجید فرخی ادامه داد: ملخ‌هایی که در موج اول وارد کشور شدند در حالت جفت‌گیری و تخم‌ریزی در دشت جازموریان هستند که در اواخر اردیبهشت ماه این تخم‌ها به حالت طغیانی تبدیل خواهند شد.

وی ادامه داد: جازموریان یکی از کانون‌های ملخ‌خیز ایران است و از سالیان گذشته در این منطقه تخم ملخ وجود داشته که به محض ایجاد شرایط مناسب، ملخ‌ها تکثیر می‌شوند. با توجه به اینکه در این منطقه علاوه‌بر ملخ‌های دریایی، ملخ‌های بومی نیز وجود دارد، شرایط مبارزه سخت‌تر است.

وی با بیان اینکه موج اول به دلیل انفرادی و پراکندگی ملخ‌ها امکان مبارزه وجود نداشت، افزود: در حال حاضر باید آمادگی لازم برای موج دوم داشته باشیم. خوشبختانه یک هواپیمای سم پاش، یک باند فرودگاه در شرق جازموریان احداث شده و باید یک باند در غرب راه‌اندازی شود. 

فاز دوم مبارزه تا دوهفته دیگر در بوشهر آغاز می‌شود

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی بوشهر گفت: در بهمن ماه سال گذشته، ملخ‌های دریایی به بخش‌های محتلف منابع طبیعی، کشاورزی و شهری هجوم آورده‌اند و تا به امروز در 2 هزار و 100 هکتار مبارزه انجام شده است.

عمرانی عنوان کرد: از روز 20 فروردین ماه، پوره‌های ملخ مشاهده شده؛ در نتیجه پیش‌بینی می‌شود فاز دوم مبارزه تا دو هفته آینده آغاز شود.

وی از هجوم ملخ‌ها در شهرستان‌های دیلم، گناوه، سنگستان،‌ دشتی، دشتستان، جم و.. خبر داد و اظهار کرد: خوشبختانه در مرحله اول، خسارتی به مزارع وارد نشد، در حال حاضر نگرانی ما برای زمان خروج پوره‌ها است؛ زیرا در آن زمان ملخ‌ها حداکثر تغذیه را دارند.

وی افزود: تا به امروز 4 دستگاه سم پاش یو.ال.وی،‌ هفت فرودگاه سمپاشی در مناطق مختلف آماده شده است، تجهیزات مختلف خریداری شده و پیش از 36 اکیپ ردیاب به طور مداوم در حال پایش هستند.

استان فارس در حال آماده باش است

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: گزارش اولیه در تاریخ 8 بهمن ماه، حاکی از حضور انفرادی و پراکنده ملخ‌ها بود که متاسفانه طی هفته گذشته جمعیت آنها بیشتر شده است و در حال حاضر در شهرستان‌های جنوبی استان در سطح شهر مانند بلوارها و پارک‌ها مشاهده شده‌اند.

دبیری با بیان اینکه مبارزه با این ملخ‌ها با همکاری شهرداری‌ها و سازمان جهادکشاورزی در حال انجام است، افزود: در حال حاضر مبارزه در 100 هکتار آغاز شده است که این مبارزه بیشتر در مناطق شهری و منابع طبیعی بوده و در باغات و مزارع حدود 10 هکتار مبارزه صورت گرفته که خوشبختانه خسارتی وارد نشده است.

وی اظهار کرد: با توجه به هشدارهای سازمان حفظ نباتات کشور، احتمال طغیان از سمت عربستان و از سمت پوره‌های بالغ شده مناطق جنوبی وجود دارد.

منبع خبر: خبرگزاری ایلنا

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.