آشتی با میوه‌ها در یلدا

کد مطلب: 1206

در اعتقادات ایران باستان و آیین مهرپرستی، ایزد «مهر» در شب یلدا، بلندترین شب سال در یک دست مشعل و در دست دیگر خنجر در یک غار از درون گل نیلوفری زاده می­‌شود. مهر (ایزد خورشید و روشنی) نماینده ستیز با اهریمن تاریکی است و در طولانی‌­ترین شب سال -شب سلطه تاریکی- برای پیروزی نور بر ظلمت پا به گیتی می‌­نهد.

ایرانیان از زمان رواج آیین مهرپرستی تا امروز، هر ساله این شب را گرامی می‌­دارند. فال حافظ و شاهنامه‌­خوانی به ویژه در میان هموطنان کردزبان از رسوم ریشه‌­دار این شب است. خوردنی‌­ها نیز هم­چون دیگر رسم‌­ها، جزء تفکیک­‌ناپذیر این شب است. از اصلی‌­ترین خوراکی‌­های این شب «هندوانه، انار و آجیل شیرین» است. هر سه این­‌ها خوردنی‌­ها از خوراکی‌­های هستند که نه تنها برای سلامت انسان ضرری ندارند، بلکه بسیار پرسود و فایده­‌اند. «آجیل‌­ها» سرشار از مواد ریزمغذی مانند انواع ویتامین‌­ها، فسفر، منیزیم و امگا3 هستند. هندوانه با بیش از 90 درصد آب و حداقل کالری منبع قابل‌توجهی از ویتامین C، لیکوپن (نوعی آنتی اکسیدان قوی) و الکترولیت (مواد معدنی محلول در آب، بیشتر شامل سدیم، منیزیم و پتاسیم) است. انار میوه‌­ای سرشار از آهن، اسید فولیک و ویتامین‌­ها است؛ میوه‌­ای بسیار مفید که فواید آن از زیبایی پوست و مو تا عملکرد دستگاه گوارش را شامل می‌­شود.

خوراکی­‌های دوست‌داشتنی شب یلدا دارای مزایای بسیاری هستند، اما بی‌­توجهی در تهیه و زیاده‌­روی در مصرف آجیل و تنقلات رایج این شب­، می­‌تواند شیرینی دورهمی یلدا را به کام خانواده‌­ها تلخ کند. مصرف بیش از حد آجیل به خصوص انواع شور آن باعث بالا رفتن چربی و فشارخون به ویژه در افراد با زمینه قبلی و مبتلایان به بیماری‌­های چربی و فشار خون می‌­شود. نمک زیاد می­‌تواند برای بیماران کلیوی نیز دردسرساز باشد. در مصرف آجیل باید توجه داشت که برخی از اقلام آن مانند بادام‌زمینی می­‌تواند باعث بروز حساسیت‌­های شدید به‌ویژه در کودکان شود. در تهیه آجیل شب یلدا باید دقت شده و از مراکز معتبر تهیه شود تا از سلامت و تازگی و عدم آلودگی آن به قارچ و سمومی مانند افلاتوکسین‌­ها مطمئن بود. افلاتوکسین‌­ها اثر فوری بر سلامتی ندارند، اما در کبد تجمع یافته و باعث بروز انواع بیماری‌­های کبدی و در بدترین حالت سرطان کبد خواهد شد. افلاتوکسین‌­ها در اثر حرارت و بو دادن از بین نمی­‌روند، از اینرو باید از مصرف آجیل­‌هایی که بوی «نا» می‌­دهند یا بسیار خوش رنگ و لعابند به شدت پرهیز کرد؛ نکته قابل توجه آن است که برخی افراد سودجو، آجیل‌­های کهنه و آلوده را زیر پوششی از رنگ و لعاب غیرطبیعی پنهان می‌کنند.

برخی میوه­‌ها مانند انار دیرهضم بوده و در اصطلاح سنگین­ هستند و هضم آن‌­ها برای معده زمان‌­بر است. از این‌رو، بلافاصله بعد از خوردن میوه و تنقلات باید از صرف شام به شدت پرهیز کرد، چراکه فشار مضاعفی را به سیستم گوارش تحمیل می­‌کند. بهترین راه برای جلوگیری از مشکل سوءهاضمه و دل‌­درد، اول اجتناب از پرخوری و بعد رعایت فاصله زمانی بین مصرف آجیل و میوه و شام است. در کل بهتر است از شام صرف‌نظر کرده یا یک شام سبک و کم حجم میل شود.

در کنار همه تنقلات شب یلدا، شیرینی‌­ها نیز جایگاه ویژه خود را دارند. حجم و مقدار خوراکی‌­های شب یلدا بدون شیرینی‌­های پرچرب  با قند بالا مانند کیک و شیرینی‌­های خامه‌­ای، باقلوا و... به میزانی است که کمی زیاده‌­روی می­‌تواند مشکل­‌ساز شود؛ پس برای حفظ سلامتی بهتر است در این شب از شیرینی کمتر استفاده شده و یا حداقل از شیرینی‌­های کم کالری‌­تر (بدون خامه و شیره اضافی!) استفاده شود. جایگزین مناسب برای شیرینی‌­های صنعتی، شیرینی‌های سنتی از جمله برگه و میوه­‌های خشک هستند.

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

علی
علی یکشنبه, 09 دی,1397 09:12
خوب بود